ASV vērš sankcijas pret airBaltic lidmašīnām

Ieva Čīka / LETA

ASV valdība vērsusi sankcijas pret Latvijas nacionālās aviokompānijas airBaltic visvairāk izmantotajām Bombardier C Series lidmašīnām. Taču kompānijas vadītājs Mārtins Gauss optimismu nezaudē - pirksim Kanādā, neskatoties uz sankcijām, vēsta laikraksts "Segodņa".

ASV Tirdzniecības ministrija septembra beigās paziņoja par vēlmi uzlikt 220% lielu muitas nodokli kanādiešu ražotajām Bombardier C Series lidmašīnām, atsaucoties uz nelikumīgu cenu pazemināšanu, par ko sūdzējies amerikāņu konkurents Boeing Co.

Sankcijas kļuvušas par draudu piegādēm, kuras Bombardier plānojis nākamajā gadā veikt amerikāņu aviokompānijai Delta Air Lines Inc, kura ir pasūtījusi ne mazāk kā 75 lidmašīnas par vairāk nekā pieciem miljardiem ASV dolāru. ASV valdības lēmums ir palielinājis spiedienu pret kanādiešu Bombardier.

Savukārt Latvijas airBaltic no Kanādas korporācijas iegādāsies ne mazāk kā 13 jaunas lidmašīnas. Darījuma summa netiek atklāta, taču eksperti lēš, ka Latvija kanādiešiem samaksās aptuveni vienu miljardu ASV dolāru.

Ziņu aģentūra Bloomberg vēsta, ka ASV valdības ieviestās nodevas C Series lidaparātu importam neizbēgami paaugstinās kā pārdevēja, tā arī pircēja izmaksas.

airBaltic vadītājs Mārtins Gauss žurnālistiem pastāstījis, ka jaunās lidmašīnas tiks iegādātas "noteikti līdz nākamā gada beigām", un tādējādi aviokompānijas Kanādā ražoto lidaparātu flote nākotnē pilnībā sastāvēs no C Series lidmašīnām, kuras, iespējams, varētu tikt papildinātas ar Brazīlijas kompānijas Embraer E2 lidaparātiem.

"Mēs esam pieņēmuši stratēģisku lēmumu pilnībā pāriet uz reaktīvajām lidmašīnām," izteicies Gauss. "Pagaidām nav skaidrs, kad būs izstrādāts pasūtījums, taču mēs noteikti nomainīsim visas mūsu turbīnpropelleru lidmašīnas pret C sēriju".

Tāpat viņš paziņojis, ka airBaltic neuztrauc pret Bombardier ieviestās ASV valdības sankcijas, jo tām ir "politisks raksturs" un tām nav nekāda saistība ar pašu lidmašīnu kvalitāti.

Kā ziņo "Biznes Segodņa", CS300 lidmašīnas patērē par 21% mazāk degvielas nekā lietotās Boeing 737-300, kuras latvijas aviokompānija vēlas nomainīt, kā arī ar tām var nolidot lielākus attālumus. Tam visam teorētiski vajadzētu nodrošināt airBaltic papildu priekšrocības reģionālajā konkurences cīņā.