Eksperte: Vērtēšanai skolā skolēniem jāpalīdz mācīties

Ekrānuzņēmums

Vērtēšanai būtu skolēniem jāpalīdz mācīties, uzskata projekta "Skola 2030" pārstāve Dace Namsone.

Namsone šodien konferencē "Vērtēt, lai mācītos" norādīja, ka katru gadu valsts pārbaudījumos skolēniem tiek piedāvāti uzdevumi, ar kuru palīdzību var redzēt, vai skolēns ar tiem var tikt galā. Namsone uzsvēra, ka ar šādu uzstādījumu nepietiek un ir jāskatās "daudz dziļāk", proti, kādas zināšanas un prasmes vajadzīgas, lai atrisinātu uzdevumu.

Eksperte gan atzina, ka jau esošajos pārbaudes darbos tiek iestrādāti atsevišķi uzdevumi, ar kuru palīdzību iespējams vērtēt caurviju prasmes, kuras tiek iestrādātas jaunajā mācību saturā.

Namsone atzina, ka skolēnu sasniedzamie rezultāti katrā no posmiem, ir ļoti kompleksi, tādēļ ir svarīgi gūt sapratni par to, kā tos novērtēt. "Izaicinājums ir katrā stundā domāt, ar kādiem uzdevumiem mācīt skolēnam rīkoties jaunās situācijās un kā pakāpeniski palielināt uzdevumu kompleksumu," sacīja Namsone.

Namsone stāstīja, ka vērtēšanas instrumenti izglītības procesā attīstās. Vienkāršākais no tiem ir novērtēt ar "pareizi" vai "nepareizi", taču jau aptuveni 20 gadus tiekot runāts, ka skolēnu sniegums jāvērtē līmeņos, tas ir, atkarībā no uzrādītajām prasmēm un tā, kas paveicams vēl, lai rezultātu uzlabotu.

Eksperte uzsvēra, ka vērtēšanā ļoti svarīgi definēt šī procesa mērķi. "Esam pieraduši, ka vērtēt ir pārbaudīt un kontrolēt. Taču vērtēšana var nozīmēt arī palīdzību mācībās, atgriezenisko saiti, kuru saņem skolēns un kas palīdz katrā nākamajā reizē darīt labāk," pauda Namsone.

Viņa skaidroja, ka vērtējumam būtu jāparāda, ka skolēnam izdevies, kas - ne, un ko darīt, lai nākamajā reizē izdotos labāk. Eksperte uzsvēra, ka jaunais mācību saturs katru stundu paredz sākt ar sasniedzamo rezultātu skolēnam.



Vērtējot esošo sistēmu, Namsone atzina, ka atzīme pasaka skolēnu vietu rindā. "Ja gribam, lai skolēnam būtu skaidrs, ko viņš ir iemācījies, ko spēj un ko var, un mēs to varētu aprakstīt skaidri un saprotami, tad vienīgais ceļš ir sākt no pirmsskolas būvēt mācības kultūru skolā," sacīja Namsone.

Viņa uzsvēra, ka nepieciešams mainīt domāšanu no mērīšanās ar atzīmēm uz to, ko mēs spējam rīt darīt labāk.