"Latvenergo": Nākotnē elektriskās automašīnas var kļūt par elektroapgādes infrastruktūras sastāvdaļu - "baterijām uz riteņiem"

EPA / LETA

Nākotnē elektriskās automašīnas var kļūt par elektroapgādes infrastruktūras sastāvdaļu - "baterijām uz riteņiem", "Elektrum" elektroenerģijas tirgus apskatā pauž AS "Latvenergo" izpētes un attīstības direktors Māris Balodis.

Šogad jūnijā Portugālē notika ikgadējā EURELECTRIC konference, un vairāki eksperti pasākumā uzsvēra, ka ietekmes uz vidi mazināšanai būtiska ir nozaru savstarpējā integrācija. Svarīgākais potenciāls tiek saskatīts tādās nozarēs kā siltumapgāde, būvniecība (ēku energoefektivitātes paaugstināšana), transports (elektrotransporta attīstība un izmantošana), elektronika (digitalizācija un inovācijas sistēmu optimizācijai), kas kopumā aptver visu ekonomiku un sekmē klimata mērķu sasniegšanu. Racionāls mērķu sadalījums starp nozarēm sekmēs investīciju pieplūdumu un optimizēs visu Eiropas enerģētikas sistēmu kopumā, izvairoties no investīciju "iestrēgšanas".

"Transporta elektrouzlādes tīkla attīstībai un elektrotransporta izmantošanai ir nozīmīga loma enerģētikas sistēmā. Nākotnē elektriskās automašīnas var kļūt par elektroapgādes infrastruktūras sastāvdaļu - "baterijām uz riteņiem". To akumulatori varēs kalpot par enerģijas avotu, ļaujot elektroenerģiju izmantot dažādiem procesiem. Tiek prognozēts, ka Eiropas Savienībā (ES) 2022. līdz 2025.gadā elektrotransporta parks pakāpeniski pieaugs un sasniegs paritāti salīdzinājumā ar tradicionālajām automašīnām. Jau šobrīd lielās autobūves kompānijas paziņo par saviem mērķiem līdz 2030. un 2040.gadam pārtraukt ražot automašīnas ar degvielas iekšdedzes dzinējiem. Tas būs pozitīvi no vides viedokļa. Savukārt no pilsētbūvniecības viedokļa būs jārisina uzlādes vietu izveidošana dzīvojamos mikrorajonos. Tas ir milzīgs potenciālās attīstības virziens nākotnē ne tikai energokompānijām, bet arī citu nozaru uzņēmumiem," klāsta Balodis.

Viņš norāda, ka kopš 2010.gada, kad Eiropā sāka tirgot sērijveida elektroautomobiļus, to reģistrētais skaits pārsniedz 500 000. Pēc Eiropas auto tirgotāju asociācijas datiem, ES 2017.gada pirmajā ceturksnī visu alternatīvo degvielu automobiļu reģistrāciju skaits bijis 213 000, kas ir kāpums par 37,4%, savukārt no jauna reģistrēto elektroautomobiļu skaits pieaudzis par 30%, sasniedzot 36 300.

Pieprasījums pēc jauniem hibrīdiem pirmajā ceturksnī pieaudzis par 61,2% - līdz 110 000 spēkratu. Citu alternatīvo degvielu auto, piemēram, autogāzes spēkratu reģistrācija pieaugusi par 10,4%. Vislielākais alternatīvo degvielu transportlīdzekļu pārdošanas apmēru pieaugums ES tirgos minētajā periodā ir bijis Spānijā (+ 87%), Vācijā (+ 68%), Apvienotajā Karalistē (+ 30%), Francijā (+ 25%) un Itālijā (+ 17%). Eiropas Komisija prognozē 14% vieglo elektroautomobiļu īpatsvaru Eiropas auto tirgos 2030.gadā. Lielāko autoražotāju sniegtā informācija liecina, ka tas var notikt vēl agrāk - tehnoloģijas tam ir gatavas.

Latvijā arī ir notikusi šī sektora attīstība. 2017.gada 1.jūlijā Latvijas Transportlīdzekļu valsts reģistrā kopumā ir 366 sauszemes elektriskie transportlīdzekļi. 2017.gada pirmajā pusgadā Ceļu satiksmes drošības direkcija ir reģistrējusi 53 jaunus elektrotransportlīdzekļus. Tie ir 39 ir vieglie auto, divi motocikli, deviņi mopēdi, viens kravas auto un divi autobusi, ko sākotnējā attīstības posmā var novērtēt kā pārliecinošu pieaugumu.

"Nelielā iedzīvotāju blīvuma dēļ Latvijā ir lieli transporta infrastruktūras (autoceļi, dzelzceļi) apmēri uz vienu iedzīvotāju. Tādēļ atzinīgi ir jānovērtē ES finanšu atbalsts dzelzceļa posmu elektrifikācijas un "Rail Baltica" projektiem. Elektromobilitātei kā energoefektīvam, gaisa un trokšņa piesārņojumu samazinošam transporta risinājumam ir ļoti liels potenciāls, nomainot pilsētas vidi piesārņojošo transportu," skaidro "Latvenergo" izpētes un attīstības direktors.

"Latvenergo" koncerns ir Baltijas mēroga energouzņēmums, kas nodarbojas ar elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanu un pārdošanu, elektroenerģijas sadales pakalpojuma nodrošināšanu un pārvades sistēmas aktīvu nomu.