Mistiskā Tu-154 katastrofa: lidmašīna jūrā nosēdusies kontrolētā lidojumā

AFP / LETA

Krievijas Aizsardzības ministrijas lidmašīnas Tu-154, kas virs Melnās jūras avarēja 2016. gada decembrī, tehniskās izmeklēšanas rezultāti ļauj secināt, ka lidaparāts ūdenī nosēdināts kontrolētā lidojumā tā ekipāžas komandiera Romāna Volkova vadībā, vēsta MK.ru, atsaucoties uz laikrakstu "Kommersant".

Militāri tehniskajai komisijai tuvi avoti pastāstījuši, ka "lidmašīna vispār nemaz nav kritusi, bet nosēdināta uz ūdens kontrolētā lidojumā".

Ekspertīzē secināts, ka lidmašīna pacēlusies standarta režīmā. Arī pēc tam nav fiksēta neviena šādiem gadījumiem tipiska kļūda - ātruma zaudēšana, virpuļošana vai kritiskā pacelšanās leņķa pārsniegšana. Aptuveni minūti pēc atraušanās no zemes lidmašīna bija sasniegusi ātrumu aptuveni 370 km/h un atradās aptuveni 250 metru augstumā. Pēc tam lidaparātā attīstījusies ārkārtas situācija.

Kā parādījusi 3D modelēšana, šajā brīdī ekipāžas komandieris, kuram vajadzēja turpināt pacelšanos, pārslēdzis lidmašīnu nosēšanās režīmā, un līdz pat brīdim, kad tā saskārusies ar ūdeni, lidaparāts zaudējis augstumu tā dēvētajā "kontrolētā lidojumā".

Kā galvenos faktorus, kas varēja ietekmēt katastrofu, tiek minēti "pilota dezorientācija telpā", kā arī "ekipāžas nogurums unlidotāju emocionālā spriedze".

Savukārt Krievijas nopelniem bagātais pilots Jurijs Sitņiks laikraksta "Kommersant" versiju nosaucis par "murgu". Šīs ziņas, pēc viņa teiktā, nevar atbilst īstenībai, raksta MK.ru. Pilots uzsvēris, ka nav saprotama piezemēšanās jēga uz ūdens, ja "dzinēji velk".

Sitņiks paudis viedokli, ka varētu pieļaut vienīgi nespēju uzņemt augstumu un mēģinājumu maksimāli mīkstināt saskaršanos ar ūdeni, "cerībā uz izdzīvošanu", taču par nekādu mērķtiecīgu nosēšanos uz ūdens, pēc viņa domām, nevar būt runa. Šādu versiju lidotājs uzskata par "murgu".

Iepriekš Krievijas Bruņoto spēku aviācijas lidojumu drošības dienesta priekšnieks, ģenerālleitnants Sergejs Bainetovs paziņojis, ka sākumā tikušas nosauktas 15 Tu-154 katastrofas versijas, taču vēlāk puse no tām tikusi atmesta.