Pērn caur mobilo aplikāciju saņemto pašvaldības policijas izsaukumu skaits Rīgā vairāk nekā dubultojies

Ieva Makere / LETA

Pērn caur Rīgas pašvaldības policijas (RPP) mobilo aplikāciju saņemto pilsētas iedzīvotāju izsaukumu skaits vairāk nekā dubultojies, pieaugot līdz 15% jeb 12 500 izsaukumu, trešdien žurnālistiem pastāstīja RPP priekšnieks Juris Lūkass

"Aplikācija tika izveidota pirms diviem gadiem un jāsaka, ka tā uzreiz ieguva diezgan lielu iedzīvotāju popularitāti. Tās izveidošanas gadā 7% no kopējā izsaukumu skaita bija tieši no mobilās aplikācijas," sacīja Lūkass.

Viņš norādīja, ka šogad plānots atjaunot RPP aplikāciju, paužot pārliecību, ka tā ir viens no mūsdienīgākajiem komunikācijas līdzekļiem, ar kuru rīdziniekiem iespējams sasniegt policiju, ļaujot maksimāli ērti un ātri informēt RPP par novērotajiem likumpārkāpumiem.

Taujāts, kā viņš vērtē pašvaldības policijas darbu 2016.gadā, Lūkass aģentūrai LETA pastāstīja, ka pērn būtiski pieaudzis RPP noslogojums. Viņš sacīja, ka katru gadu kopējais izsaukumu skaits pieaug par 10 000, kas rada papildu slogu policijas darbiniekiem, īpaši, ņemot vērā, ka pagājušajā gadā ievērojami samazinājās RPP strādājošo policistu skaits.

Tomēr viņš uzsvēra, ka pērn veiktie pasākumi, tostarp finansiālo stimulu, piemēram, kompensāciju palielināšana, kā arī kārtībnieku skaita samazināšana un jaunu inspektoru darba vietu radīšana, nodrošināja izaugsmes iespējas esošajiem RPP darbiniekiem. "Pagājušā gadā šie veiktie uzdevumi deva rezultātu. (..) Šogad mēs jau redzam, ka uz februāra mēnesi mēs esam no šī "nāves punkta" izkustējušies un var teikt, ka "nekomplekts" februāra mēnesī sāka sarukt. Tas ļoti priecē," skaidroja Lūkass.

Tāpat RPP priekšnieks uzsvēra, ka pērn tika investēts tehniskajos līdzekļos, lai veiksmīgāk varētu nodrošināt pilsētas sabiedrisko kārtību. Tomēr viņš pauda bažas, ka 2016.gadā novērots noziedzīgo nodarījumu, kuri vērsti pret nepilngadīgajām personām, pieaugums. "Šis darba virziens tika pasludināts arī par vienu no mūsu nākamā gada prioritātēm (..). Proti, es uzskatu, ka mūsu uzdevums nav skriet pakaļ katram smēķējošam 17 gadīgam jaunietim, bet mūsu uzdevums ir strādāt preventīvi, strādāt ciešā sazobē ar sociālajiem pedagogiem, skolām un vecākiem. Šī prioritāte tiks īstenota nākamajā gadā," sacīja Lūkass.

Neatkarīgi no iepriekšminētā, viņš pastāstīja, ka kopumā RPP darba statistikas rādītāji 2016.gadā neuzrāda izteiktas tendences noziedzīgu nodarījumu dinamikā, kas, savukārt, liecina par policijas darba nepārtrauktību un stabilitāti. Turpretī pieaugušais Rīgas iedzīvotāju izsaukumu, kā arī iesniegumu skaits, pēc RPP priekšnieka teiktā, liecina, ka policijas darbs kļūst arvien būtiskāks un nozīmīgāks.

Vaicāts, kādi pērn bijuši visbiežākie Rīgas iedzīvotāju sūdzību iemesli, Lūkass sacīja, ka tie ir iedalāmi divās kategorijās. Pirmā kategorija ir "visiem sasāpējušais" jautājums ar automašīnu novietošanu, bet otra - pārkāpumi, kas saistīti ar alkohola lietošanu. "Proti, es varu droši apgalvot, ka alkohola vieglā pieejamība, iespējams, pat lētā cena, veicina alkohola lielo patēriņu un attiecīgi ar to lielākoties saistīti ir arī visi izdarītie pārkāpumi," skaidroja RPP priekšnieks.

Savukārt, runājot par nepārtraukto bezpajumtnieku uzturēšanos nozīmīgākajos Rīgas infrastruktūras mezglos - Rīgas starptautiskajā autoostā un Rīgas centrālajā stacijā, Lūkass norādīja, ka viņam nav zināma neviena pilsēta, kura ar šāda veida problēmu nav saskārusies. Viņš skaidroja, ka RPP galvenais uzdevums ir sniegt palīdzību cilvēkiem, kuri noteiktu iemeslu dēļ nespēj vai nevēlās paši par sevi parūpēties. Šie cilvēki tiek nogādāti patversmēs, kādās labdarības organizācijās, kur viņi var saņemt nepieciešamo palīdzību, norādīja RPP priekšnieks.

Taujāts, kādas ir RPP prioritātes un darbības virzieni 2017.gadā, Lūkas sacīja, ka šajā gadā pašvaldības policijas darbinieku redzeslokā būs bērnu tiesību aizsardzība un cieša sadarbība ar attiecīgajām institūcijām šajā jautājumā.

Tāpat tiek apsvērta papildus personīgo videokameru iegāde RPP darbiniekiem. Tās ir piestiprināmas pie policista formas tērpa un ļauj dokumentēt komunikāciju ar trešajām personām, disciplinējot gan personas, ar kurām policisti saskaras, gan pašus policijas darbiniekus.

"Ja mēs agrāk saņēmām kaut kādas ziņas par to, ka policists ir ne tā uzvedies, ne tā runājis, vai arī nelietderīgi pielietojis fizisku spēku, tad mēs redzam, ka pēc šī tehniskā līdzekļa ieviešanas, šādu sūdzību skaits ir būtiski samazinājies. (..) Tas ļoti veiksmīgi strādā arī citās valstīs un, es domāju, mums jāvirzās uz to, lai maksimāli atvieglotu policijas darbu, izmantojot šos tehniskos līdzekļus," sacīja RPP priekšnieks.