Tu-154 katastrofa: Kāpēc klusēja otrais pilots?

AFP / LETA
Autors: Māra Bergmane
11.05.2017 18:43
Vieds

Ekspertiem ir radušās aizdomas, ka ar pastāvīgi nopludinātajām Tu-154 bojāejas viltus versijām tiek mēģināts noslēpt faktus, ka otrā pilota vietā atradusies nepiederoša persona, vēsta Novaja Gazeta.

Aiviolainera kravas svara pārsniegšana par 10-12 tonnām nevarēja kļūt par Tu-154 katastrofas cēloni virs Melnās jūras 2016. gada 25. decembrī. Par to ir pārliecināts kāds pieredzējis, bet vārdā gan nenosaukts kara lidotājs, kurš ir nolidojis vairāk nekā 10 000 stundas un aptuveni 4000 no tām tieši kā Tu-154 ekipāžas komandieris. Viņš arī piedāvājis Soču katastrofas izmeklēšanas komisijai sniegt oficiālas liecības un pamatot savu traģēdijas versiju.

Novaja Gazeta atgādina, ka nesen kāds cits ietekmīgs interneta medijs Gazeta.ru, atsaucoties uz speciālistiem, kas piedalījušies avārijas izmeklēšanā, vēstīja, ka lidmašīnas svars pēc degvielas uzpildīšanas Soču lidostā pieļaujamo 98 tonnu vietā bijis 110 tonnas. Ja lidmašīnas komandieris to būtu zinājis, viņš vai nu būtu atteicies lidot vai arī pacēlies, rēķinoties ar to.

Drīz pēc tam šo versiju noliedza Krievijas Izmeklēšanas komiteja, paziņojot, ka mediju apgalvojumi nav balstīti uz faktiem un vienkārši ir to autoru pieņēmumi.

Svara pārsniegšanas versiju noraida arī Novaja eksperts, tikai, atšķirībā no Izmeklēšanas komitejas, savu versiju ir pamato ar argumentiem.

"Nespēju iedomāties, ka Gaisa spēkos būtu uzradušies lidotāji-pašnāvnieki, kuri būtu nolēmuši pacelties, nezinot, vai lidmašīna ir pārkrauta vai nav. Lidmašīnu piekraušanu un uzpildi, protams, veic lidostas dienesti, taču tas obligāti notiek ekipāžas tehnisko darbinieku un otrā pilota uzraudzībā. Tur pat pele neiespruks. Tā ir aksioma," pastāstījis eksperts. "Turklāt desmit tonnas - tas ir daudz, taču mūsdienu lidmašīnām tā nav arī katastrofiska svara pārsniegšana."

Analizējot ekipāžas rīcību 2016. gada 25. decembrī, paceļoties no Soču lidostas, lidotājs pievērš uzmanību vēl vienai dīvainībai.

"Ja arī ticēt, ka ekipāža, sajūtot kaut ko nelāgu, būtu mēģinājusi veikt ārkārtas nosēšanos, tad lidotājiem bija jāapgriežas uz kreiso pusi, mēģinot nosēsties otrajā joslā (Soču lidostā tās ir izvietotas burta V veidā). Taču lidaparāta atlūzas tika atrastas Hostas rajonā. Sanāk, ka ekipāža mēģinājusi apgriezties uz labo pusi? Turklāt, ja viņi patiešām būtu gatavojušies veikt avārijas nosēšanos, tad gaisa kuģa komandieris par to būtu informējis ekipāžu un lidostas dispečeri.

Eskperts atbalsta versiju, ka Tu-154 pacelšanos veikusi ārštata ekipāža. Proti, Tu-154 ekipāžas īstais komandieris pacelšanās laikā pildījis otrā pilota funkcijas, turklāt atrodoties savā vietā, bet pacelšanos veicis pilots, kuram arī ir bijusi liela lidošanas pieredze, taču ar citu tipu lidmašīnām, piemēram, An-72.

Saskaņā ar Novaja Gazeta eksperta versiju, Tu-154 komandieris ienēmis savu vietu kabīnē, bet pa labi no viņa, otrā pilota krēslā atradies kāds nepiederīgais, kas nav bijis ekipāžas loceklis, un kurš nav bijis tiesīgs tur atrasties. Viņš ne tikai nav bijis apmācīts un arī bez pielaides lidojumiem ar šī tipa lidmašīnām, bet arī lidojuma uzdevumā neiekļauts virsnieks ar vecāku dienesta pakāpi.

Bijušais kara lidotājs arī norāda uz atrasto lidmašīnas fragmentu fotogrāfijām. Pēc tajās redzamā var konstatēt, ka lidmašīnas šasijas avārijas brīdī ir bijušas izlaistas, bet aizspārni, savukārt, ievilkti. Eksperts arī vērš uzmanību uz martā atklātībā nonākušo lidotāju sarunu ierakstu pirms avārijas. Tajā absolūtā klusumā dzirdama komanda "Ievilkt aizspārnus", bet pēc desmit sekundēm dzirdams kliedziens "Krītam!". Taču ir instrukcija "Tu-154 ekipāžas darba tehnoloģija", kas bez jebkādām atkāpēm ir jāpilda visiem lidotājiem, kas lido ar šī tipa lidmašīnām. Saskaņā ar "Tehnoloģiju", pēc komandiera komandas "Ievilkt aizspārnus" otrais pilots saka: "Ievelku aizspārnus". Pēc tam stūrmanis ziņo: "Aizspārni, priekšspārni ievilkti, stabilizators - nulle, virziena un augstuma stūres tablo nedeg". Nekas no tā publicētajā sarunu ierakstā nav.

Eksperts pieļauj, ka kaut kas tiek slēpts. Un tieši tāpēc ir nopludināts ieraksts, kurā ir izdzēstas "nepiederošo" balsis, vai arī tas vispār ir ieraksts, kuram nav nekādas saistības ar Soču katastrofu.